Plan gratis adviescall
Menu link link
Ilona de Haas 7 januari, 2025

Expert aan het woord: ouderschap op de werkvloer

Het ouderschap kan een grote impact hebben op het leven van je medewerkers. En dat heeft ook invloed op jou als organisatie. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers zich gesteund voelen in deze uitdagende periode, zonder dat de balans in je team verstoord raakt? In deze blog vertel ik hoe je hier effectief op inspeelt binnen je organisatie en geef ik je 8 tips om werkende ouders te ondersteunen.

De impact van ouderschap op werk en privé

Het ouderschap is een ingrijpende gebeurtenis. Het brengt veel vreugde, maar ook uitdagingen, zoals slapeloze nachten, onzekerheid en een veranderde werk-privébalans. Voor een nieuwe moeder of vader voelt het alsof alles tegelijkertijd op hun afkomt. Als werkgever zie je misschien dat een voorheen energieke medewerker minder flexibel is of minder presteert dan voorheen. Begrijpelijk, maar dit kan frustrerend zijn voor jou en het team. Hoe ga je hier op een juiste manier mee om, zodat de medewerker zich gesteund voelt en lekker in zijn werk zit?

 

Zo moet het dus níet…

De baby is er! Dus je feliciteert je collega en stuurt een cadeautje op om betrokkenheid te tonen. Check, dat kan weer van je lijstje af. Nu aftellen tot je hardwerkende collega weer aan de slag gaat. Helaas wel wat minder uur dan voorheen. Dat terwijl er een zelfde workload ligt als voorheen, maar daar moet het team samen wel uitkomen. Gewoon even wat harder lopen met zijn allen, want die deadlines moeten toch behaald worden!

Wat ik zie is dat werkgevers druk zijn. Te druk! Het gaat veelal over de hoeveelheid werk die er ligt, deadlines, omzet en het maken van afspraken. Het gaat te weinig over de vraag hoe het écht gaat met de medewerker. Er wordt te weinig stilgestaan bij het effect dat het krijgen van een baby heeft op het leven van je medewerkers. Niet alleen in privé, maar juist ook op de werkvloer. Want die mega productieve collega die je in dienst had heeft te maken met vele onzichtbare uitdagingen. Denk aan schuldgevoelens over werk en gezin, onvoorspelbare situaties door een ziek kind, de druk om op het oude niveau te presteren en toch nog altijd dat zwangerschapsbrein waardoor je niet meer zo scherp bent als voorheen.

 

De risico’s van een gebrek aan aandacht

Vaak wordt er gezegd: “Als er iets is dan kun je altijd bij me aankloppen.” Eerlijk? Want vaak zit de agenda van een leidinggevende barstensvol. Hoort jouw medewerker vaak genoeg “Nou vooruit, ik heb het druk maar het kan wel even” durft deze wellicht niet meer bij je aan te kloppen. Een gebrek aan aandacht en begrip voor nieuwe ouders kan leiden tot stress, demotivatie en zelfs uitval.

Denk aan een nieuwe ouder die zich niet begrepen voelt en daardoor minder gemotiveerd is. Het team kan zich ook benadeeld voelen als de werkdruk ongelijk verdeeld wordt. Uiteindelijk kan dit leiden tot uitval of conflicten binnen het team.

Dit hoeft niet zo te zijn. Door proactief te handelen, kun je deze situaties voorkomen.

"Het vraagt om tijd, aandacht en een strategie die verder gaat dan een felicitatie en een cadeautje bij de geboorte van een kind."

Herkennen van signalen

Ondersteunen begint met in gesprek gaan en luisteren. Veel werkgevers stellen de vraag “Hoe gaat het?” en horen als antwoord: “Goed, druk!” Maar wat betekent dat precies? Drukte op het werk is vaak een symptoom van dieperliggende zorgen. Zeker voor kersverse ouders speelt er meer dan alleen werkdruk. Als werkgever kun je vroegtijdige signalen van stress of overbelasting missen als je hier niet actief op inspeelt.

Vraag jezelf tijdens een gesprek af:

  • Weet ik echt wat er speelt in het leven van je medewerkers?
  • Toon ik voldoende betrokkenheid, of richt ik me vooral op cijfers en deadlines?
  • Hoe vaak vraag ik écht door en bied ik ruimte voor een open gesprek?

Dit helpt je tot de kern te komen en laat aan je medewerker zien dat je hen echt hoort.

 

8 tips om werkende ouders te ondersteunen

  1. Haal eerst even rustig adem!
  2. Creëer een veilige werkomgeving. Zorg dat medewerkers zich gehoord voelen en bij je durven aankloppen als ze ergens mee zitten.
  3. Plan regelmatig één-op-één gesprekken. Vraag hoe het écht gaat, zowel thuis als op het werk, en luister zonder te oordelen.
  4. Maak ruimte in je agenda. Als een medewerker een gesprek aanvraagt, wees beschikbaar en zet woorden om in concrete acties.
  5. Herzie verwachtingen. Is het werk dat je van een parttime medewerker vraagt realistisch? Of verwacht je onbewust nog steeds hetzelfde als voorheen?
  6. Bied flexibiliteit bij onvoorziene omstandigheden. Geef ruimte wanneer een kind ziek is en wees helder over wat je van de medewerker verwacht.
  7. Begrijp de emotionele impact. Realiseer je dat jonge ouders vaak worstelen met schuldgevoelens en onzekerheden. Empathie kan een groot verschil maken.
  8. Blijf in gesprek. Voorkom misverstanden en frustraties door de dialoog open te houden. Stel regelmatig vragen en blijf betrokken.

 

Waarom jouw betrokkenheid cruciaal is

Als werkgever heb je niet alleen invloed op de prestaties van je medewerkers, maar ook op hun welzijn. Je hoeft geen beste vrienden te worden met je teamleden, maar het tonen van oprechte interesse en begrip maakt een enorm verschil. De cijfers zijn belangrijk, maar vergeet niet dat jouw medewerkers de basis vormen van het succes van je organisatie. Een medewerker die zich gesteund voelt, is gemotiveerder, productiever en minder snel geneigd om uit te vallen. Zorg dat je betrokken bent bij je medewerkers, niet alleen als professionals, maar ook als mensen. Want uiteindelijk profiteert iedereen daarvan – jij, je medewerker én het team.

Vitaler personeel? Ontvang eens per kwartaal de laatste inzichten in onze gratis nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrieflink
Werknemer
background
Verwant artikel

Expert aan het woord: neurodiversiteit

top