Plan gratis adviescall
Menu link link
Portretfoto van marketeer Iris Bouman.
Iris Bouman 20 april, 2021

Stimuleer een gezonde leefstijl met ‘nudging’

Medewerkers op kantoor stimuleren om vitalere keuzes te maken, zonder dat je belerend overkomt? Dat kan met ‘nudging’. Nudges zijn subtiele zetjes die je iemand geeft om positief gedrag te stimuleren. Je creëert als het ware onbewuste short-cuts richting gezond gedrag. Hoe je dit binnen je organisatie toepast, lees je in deze blog.

Als HR-professional vind je de vitaliteit van je medewerkers natuurlijk belangrijk. Maar hoe zorg je er nu voor dat kantoormedewerkers vaker achter hun computer vandaan komen? Of dat productiemedewerkers in de kantine kiezen voor een gezonde optie? Je wilt hen niet op hun tenen trappen met ‘bemoeizucht’. Met ‘nudging’ kun je dit op een subtiele manier stimuleren.

 

Een zetje geven met nudging

‘Nudging’ betekent letterlijk: een zetje geven. Veel van onze dagelijkse keuzes maken we op een snelle en automatische manier. We hebben namelijk niet de hersencapaciteit en tijd om iedere beslissing volledig af te wegen. Om snel keuzes te maken, gebruiken we heuristieken. Dit zijn automatische beslisregels. Nudging maakt hier gebruik van. Met nudging leid je mensen met subtiele beïnvloeding onbewust richting het gewenste gedrag. Zonder dat je keuzeopties wegneemt of benadeeld. Iedereen behoudt zijn keuzevrijheid.

 

Nudging inzetten op de werkvloer

Hoe pas je het idee van nudging toe op de werkvloer? Hieronder neem ik je mee in vijf vormen van nudging en hoe je deze in kunt zetten om gezond gedrag te stimuleren.

 

1. Zichtbaarheid van gezonde optie vergroten

Door de zichtbaarheid van een gezonde optie te vergroten, wordt deze bij het maken van een keuze ook zichtbaarder in onze gedachten. Dit maakt de kans groter dat iemand voor de gezonde optie kiest. Biedt jouw organisatie medewerkers tussendoortjes aan? Plaats dan de gezonde voeding op ooghoogte. Heb je een kantine of lunchbuffet? Dan helpt het om een gezonde snack in dezelfde hapklare vorm te snijden als de ongezonde keuze. Hierdoor wordt de gezonde optie meer gegeten en de ongezonde optie minder, zo blijkt uit dit Deense experiment:

Ook kun je medewerkers met nudging stimuleren om de trap te nemen in plaats van de lift. Dit doe je bijvoorbeeld door gekleurde lijnen op de grond te plakken die richting de trap lopen. Bekijk dit experiment van de Nederlands Bibliotheek:

Je kunt ook testen of dit principe op een andere manier toegepast kan worden. Bijvoorbeeld door bij een zit- stabureau een opvallende sticker te plaatsen richting de verstelknop.

 

2. Keuze vereenvoudigen

Wanneer je de verschillende keuzemogelijkheden eenvoudiger toont, kost het mensen minder cognitieve capaciteit en wilskracht om een keuze te maken. Dit pas je toe door bijvoorbeeld in de kantine met stickers (groen, oranje, rood) aan te duiden hoe gezond een optie is. Daarnaast werkt het ook om kleinere borden neer te zetten. Mensen scheppen dan minder eten op.

 

3. Inzetten op sociale norm

Zet in op de sociale norm, want mensen zijn geneigd om de keuze van de meerderheid te volgen. Wij streven namelijk naar sociale goedkeuring en willen ons conformeren aan de groepsnorm. Heb je binnen je organisatie geluiden gehoord over de wens om in de pauze te gaan wandelen? Opper dit dan eens binnen je organisatie met de boodschap: een groot deel van de organisatie heeft aangegeven dat zij graag een gezamenlijke pauzewandeling willen maken. Doe jij ook mee?

 

4. Maak gezonde keuze aantrekkelijker

Mensen zijn sneller geneigd om voor de aantrekkelijke en leuke optie te kiezen. Maak daarom de gezonde keuze aantrekkelijker dan de minder gezonde keuze. Dit doe je bijvoorbeeld door tijdens een borrel de gezonde tussendoortjes op een leuke manier te etaleren.

 

5. Wijs op huidig gedrag

Met feedback of reminders wijs je mensen op hun huidige gedrag. Zo worden zij zich bewuster van hun ongezonde gedrag. Stel bijvoorbeeld voor alle medewerkers op de computer een reminder in om even te bewegen.

 

Juiste techniek op het juiste moment

Nudging werkt niet altijd. Als mensen weloverwogen kiezen voor het gedrag dat jij probeert te voorkomen, dan is de kans klein dat het effect heeft. Voor bovenstaande voorbeelden is dit echter niet vaak het geval. Met een kantoorfunctie vergeet je snel om wat vaker op te staan of te bewegen. En mensen eten vaak ongezond uit gemak of omdat ze niet beter weten. Het is dus zeker de moeite waard om deze nudge-technieken te testen binnen jouw organisatie. Denk goed na welke techniek je wanneer in wilt zetten, want het succes is ook afhankelijk van tijd en plek. Buiten kantoor wordt dit gedrag niet direct overgenomen. En de stickers naar de trap worden, als de nieuwigheid eraf is, misschien ook over het hoofd gezien. Wil je dat mensen weloverwogen hun gedrag gaan veranderen? Zet dan in op interventies die bewust de kennis en motivatie vergroten.

Tipsheet stimuleren beweging op de werkvloer

Extra tips voor het stimuleren van beweging op de werkvloer? Download dan onze tipsheet. Hierin vind je tips op organisatieniveau én hoe je zelf het goede voorbeeld kunt geven.

Download tipsheet
Verwant artikel

Zo stimuleer je bewegen op kantoor

Vitaler personeel? Ontvang eens per kwartaal de laatste inzichten in onze gratis nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrieflink
Werknemer
background
top