Plan gratis adviescall link
Menu link link

Veilige
werkomgeving.

Een veilige werkomgeving zorgt voor medewerkers die zorgeloos hun werk kunnen doen, een goede bedrijfscultuur en meer werkplezier. Ontdek op deze pagina wat een veilige werkomgeving precies is, hoe je een veilige werkomgeving creëert en wat hierin de verantwoordelijkheid van een werkgever is.

Ins en outs van van een veilige werkomgeving

 

Wat is een ideale werkomgeving?

De ideale werkomgeving is voor iedere sector verschillend. In het algemeen is het belangrijk om een veilige, efficiënte en ergonomische werkomgeving te hebben, waarin medewerkers zonder zorgen hun werk kunnen doen. Daarnaast is het fijn als de werkplek aangenaam is: geen tocht, goede temperatuur, voldoende licht, etc. Dat zorgt voor een goede bedrijfscultuur en meer werkplezier.

 

Wat zijn de voordelen van het hebben van een gezonde werkomgeving voor je medewerkers?

In een gezonde werkomgeving gebeuren minder ongelukken. Door een veilige werkomgeving te creëren is de kans op bijvoorbeeld aanrijdingen, struikelen of vallen kleiner. Met minder arbeidsongevallen als gevolg. Door te zorgen voor een werkomgeving met onder andere voldoende frisse lucht, een prettige temperatuur en ergonomische apparatuur zijn medewerkers langer inzetbaar.

 

Hoe ziet een veilige werkomgeving eruit voor kantoorfuncties?

Een veilige werkomgeving voor kantoorfuncties kan bestaan uit verstelbare bureaus, stoelen en computerschermen, een ergonomische muis en toetsenbord, voldoende lichtinval, weinig tocht en weinig geluidsoverlast. Zo kunnen kantoormedewerkers op een veilige en gezonde manier werken.

 

Hoe ziet een veilige werkomgeving eruit voor uitvoerende medewerkers?

Een veilige werkomgeving voor uitvoerende medewerkers kan bestaan uit ergonomische apparatuur, verstelbare werkbanken, voldoende lichtinval, geen losse kabels of andere dingen waar je over kunt vallen, weinig tocht, gehoorbescherming, veiligheidsbrillen en veiligheidsprotocollen. Zo kunnen uitvoerende medewerkers op een veilige en gezonde manier werken.

 

Wat is het verschil tussen fysieke en sociale veiligheid?

Fysieke veiligheid gaat over de werkomgeving zelf: de stoelen, tafels, apparatuur, draden, etc. Het is tastbaar. Sociale veiligheid gaat over hoe de medewerker zich voelt. Bijvoorbeeld of hij zich veilig voelt binnen het team en niet bang hoeft te zijn om fouten te maken.

Hoe creëer je een veilige werkomgeving?

 

Hoe creëer je een veilige werkomgeving?

Een veilige werkomgeving creëren kan op verschillende manieren. Ten eerste de fysieke veiligheid: stoelen, tafels, apparatuur, draden, uitgangen, gevaarlijke stoffen etc. Om de fysieke veiligheid te waarborgen is het belangrijk dat veiligheidsprotocollen en noodprocedures bekend zijn onder alle medewerkers. Denk ook aan een goed opgeleide BHV’er die in geval van nood weet hoe te handelen.

Op de werkplek zelf is het belangrijk om aan ergonomische richtlijnen te voldoen om fysieke klachten te voorkomen. Ook het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen is belangrijk voor de fysieke veiligheid op de werkplek. Daarbij helpt een aanspreekcultuur, waarbij medewerkers elkaar aanspreken op onveilige situaties.

Ten tweede de sociale veiligheid: voelt de medewerker zich veilig binnen de organisatie. Daarbij is beleid tegen ongewenste omgangsvormen zoals pesten en discriminatie essentieel. Denk hierbij ook aan een cultuur waarin medewerkers mogen leren van hun fouten. Een RI&E kan helpen om risico’s over de fysieke en sociale werkomgeving in kaart te brengen.

 

Hybride- of thuiswerkcultuur

De werkgever heeft een zorgplicht en moet er dus voor zorgen dat een medewerker zowel thuis als op kantoor op een veilige manier kan werken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een ergonomische werkplek
  • Voldoende informatie over de risico’s van thuiswerken
  • Informatie en handvatten om thuis zo veilig en vitaal mogelijk te werken

 

Hoe meet je veiligheid op de werkvloer?

Veiligheid op de werkvloer wordt gemeten in de RI&E. Als uit de RI&E naar voren komt dat dit thema speelt, kun je hier aandacht aan geven tijdens een Preventief Medisch Onderzoek (PMO). Het is dan mogelijk om bijvoorbeeld met vragenlijstonderzoek in te gaan op blootstelling aan gevaarlijke stoffen en het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

 

Hoe voorkom je ongelukken op de werkvloer?

Ongelukken kun je voorkomen door het creëren van een veilige werkomgeving, het aanbieden van voldoende persoonlijke beschermingsmiddelen van goede kwaliteit, duidelijke veiligheidsprotocollen en goed opgeleide BHV’ers.

Neem de leiding over het welzijn van je medewerkers.

Voorkom verzuim en ongelukken door een onveilige werkomgeving met deskundig advies.

Plan een gratis adviescall link
Portretfoto van adviseur vitaliteit Laura San Martin.

Verantwoordelijkheid van de werkgever

 

Welke verantwoordelijkheid heeft de werkgever in het bieden van een veilige werkomgeving?

De werkgever is vanuit de ‘veilige werkomgeving wet’ (onderdeel van de Arbowet),  verplicht om ervoor te zorgen dat medewerkers op een gezonde en veilige manier hun werk kunnen doen. Dit bestaat uit veilige werkplekken volgens ergonomische richtlijnen, maar ook veilige werkomgevingen buiten het kantoor. Daarnaast dient de werkgever voldoende informatie te geven over risico’s en hoe daarop te handelen met bijvoorbeeld veiligheidsprotocollen.

 

Hoe ga je om met onregelmatige werktijden?

Onregelmatig werken vraagt nogal wat van je medewerkers. Daarom is het belangrijk dat jij medewerkers met onregelmatige werktijden ondersteunt en faciliteert om zo vitaal mogelijk te blijven. Te veel organisaties staan nog niet genoeg stil bij dit onderwerp. Dit komt vaak doordat leidinggevenden zelf geen ervaring hebben met onregelmatige werktijden. Start daarom bij bewustwording. Bewustwording bij leidinggevenden én bij medewerkers met onregelmatige werktijden. Zo leren beide groepen wat de gevolgen en risico’s van onregelmatig werken zijn.

Geef medewerkers vervolgens de handvatten en tools om met de facetten van onregelmatig werken om te gaan.

4 tips om de negatieve effecten van werken in onregelmatigheid te beperken

Waar valt de winst te behalen en zijn er stappen te zetten om de verstoring van de werking van de biologische klok tegen te gaan? Ja, die zijn er. Hoewel we het probleem van werken in onregelmatigheid hier niet mee oplossen, delen we graag een aantal tips die helpen de negatieve effecten zoveel mogelijk te beperken:

  1. Ga in gesprek met medewerkers
    Ga in gesprek met de medewerker. Is er een verbetering aan te brengen in de roostering? Houd er bijvoorbeeld rekening mee of deze persoon een avond- of ochtendmens is. Is er daarnaast een mogelijkheid om medewerkers te faciliteren in een korte of lange powernap?
  2. Regelmaat, ritme en routine
    Meerdere dezelfde diensten achter elkaar werken helpt de biologische klok te schakelen. Hierin geldt dat elk beetje regelmaat is meegenomen. Houd hier als organisatie rekening mee bij de roostering. Is het mogelijk om medewerkers meerdere dagen een soortgelijke dienst te laten draaien? Informeer medewerkers daarnaast over het belang van regelmaat, ritme en routine. Geef hen tips hoe ze dit in het onregelmatige werkschema kunnen verwerken. Denk aan tips als:

    • Probeer op vrije dagen zo spoedig mogelijk weer in het normale dag- en nachtritme te komen.
    • Het kan helpen om een vaste routine aan te houden voor het slapen gaan. Je hersenen herkennen op een gegeven moment de routines en zorgen ervoor dat je beter in slaap valt. Denk aan een half uur voor het slapen gaan je tandenpoetsen en nog even een half uur een boek lezen voordat je gaat slapen.
  3. Voeding
    Daarnaast loont het om medewerkers te informeren over een juist eetritme. Een zware maaltijd voor het slapen gaan kan beter vervangen worden door een lichte maaltijd. Eet producten met voldoende eiwitten, volkoren granen, onverzadigde vetten, groenten en fruit. In deze producten zitten veel B-vitamines en ze bevorderen de aanmaak van melatonine, beter bekend als het slaaphormoon!
  4. Bewegen
    Tot slot: stimuleer medewerkers om meer te bewegen. Denk hierbij aan wandelen of fietsen, het liefst in de natuur. Dit zorgt voor neuroplasticiteit in de hersenen waardoor je beter in staat bent om nieuwe verbindingen aan te leggen. En dit zorgt weer voor meer positiviteit, focus en wilskracht.

Wij helpen je graag om medewerkers handvatten te geven bij onregelmatig werken. Daarom ontwikkelden wij een handig tipboekje om te delen met je medewerkers.

Neem de leiding over het welzijn van je medewerkers.

Voorkom verzuim en ongelukken door een onveilige werkomgeving met deskundig advies.

Plan een gratis adviescall link
Portretfoto van adviseur vitaliteit Marrit Berg.
Verwant artikel

Onregelmatig werken: zo ondersteun je medewerkers

Verwant artikel

Dit zijn de effecten van onregelmatige werktijden op vitaliteit medewerkers

top