Hoe ga je verloop van personeel tegen?
De krapte op de arbeidsmarkt zie je overal terug. In de zorg nemen de wachtlijsten toe, scholen laten volledige klassen thuis blijven en je favoriete koffietentje is voortaan alleen nog maar in het weekend open. Het aantal vacatures is tot een recordhoogte gestegen. Je hebt, met een beetje geluk, net die perfecte kandidaat geworven terwijl bosjes medewerkers in de tussentijd weer vertrekken via de achterdeur. Het personeelsverloop lijkt hoger dan ooit. Hoe ga je hiermee om?
Verdeling gewenst en ongewenst verloop
Het personeelsverloop lijkt de afgelopen tijd sterk toegenomen te zijn. Laten we voorop stellen dat verloop niet per definitie slecht is. Wanneer een medewerker vertrekt die eigenlijk al jaren niet meer op zijn plek zit en matig presteert, kan dit positief zijn voor je organisatie. Dit noemen we gewenst verloop. Het vertrekken van mensen die je eigenlijk nog niet wilt of kunt missen noemen we ongewenst verloop. Veel organisaties hebben het verlooppercentage goed in zicht, maar minstens net zo belangrijk is de verdeling tussen gewenst en ongewenst verloop.
Als een te groot aandeel ongewenst verloop blijkt, is het hoog tijd hiermee aan de slag te gaan.
Bedankt en tot ziens?
Een eerste stap is om helder te krijgen waarom je medewerkers vertrekken. Exitgesprekken zijn hierin een belangrijke tool. Het geeft je inzicht over hoe het wordt ervaren om voor jouw organisatie te werken, maar ook of iemand zich ondergewaardeerd voelt, zich onvoldoende kan ontwikkelen binnen de organisatie of geen verbondenheid voelt met de organisatie. Dit zijn veelgehoorde redenen om een organisatie te verlaten en zijn dus belangrijke signalen die je serieus moet aanpakken. Ook als je denkt goed op de hoogte te zijn wat er in jouw organisatie speelt, leveren deze gesprekken je veel waardevolle kennis op. Houd er ook rekening mee dat vervelende ervaringen niet alleen vervelend zijn voor deze medewerker. Deze ervaringen worden namelijk ook vaak gedeeld met het persoonlijk netwerk en dus mogelijk met jouw potentiële kandidaten.
Het gevolg: jouw organisatie is zojuist in aanzien gezakt op de arbeidsmarkt.
Goed salaris is niet meer genoeg
Medewerkers, en dan vooral de nieuwere generaties, zoeken tegenwoordig méér dan alleen een leuke functie met goed salaris en leaseauto bij een gerenommeerd bedrijf. Het wensenpakket breidt zich steeds verder uit. Een prettige werksfeer, regelmatig leuke teamuitjes en aandacht voor de gezondheid en vitaliteit van de medewerker zijn bijvoorbeeld factoren die steeds belangrijker zijn. Denk op het gebied van gezondheid en vitaliteit aan een beschikbaar DI-budget, het aanbieden van kantoorfruit of een mooi interventieaanbod.
Match van waarden
Ook niet onbelangrijk is dat de waarden van de medewerker aansluiten bij die van de organisatie. Wanneer je werk doet dat aansluit bij je eigen waarden ben je intrinsiek gemotiveerd. Je krijgt energie van deze werkzaamheden omdat je je hier verbonden mee voelt. Dit leidt tot meer plezier in het werk, een hogere kwaliteit in opgeleverde resultaten en iemand is vaker trots op het werk dat ze doen. Lijkt mij een win-win situatie!
Onderscheid jezelf als werkgever
Maar hoe zorg je dat je die perfecte match vindt? En dat deze krachten blijven? Employer Branding (EB) is onmisbaar in zowel het werven als behouden van personeel. EB is een strategische tool: het is het totaalpakket van activiteiten die je onderneemt om jezelf aantrekkelijk en onderscheidend te maken als werkgever. Op deze manier val je meer op binnen de arbeidsmarkt. Zo heb je een streepje voor als het gaat om werven van nieuwe medewerkers, maar óók het behouden van je huidige medewerkers. Hiervoor is het belangrijk te investeren in het welbevinden van je medewerkers. Want hoe beter mensen zich voelen, hoe beter ze presteren (2). Het resultaat: een betere inzetbaarheid met een veel grotere werkcapaciteit als gevolg.
Organisaties met een sterke EB scoren namelijk hoger op betrokkenheid, verbondenheid met je organisatie en werknemerstevredenheid (1).
Maak verwachtingen waar
Let wel op: zorg ervoor dat je jouw beloften ook daadwerkelijk waarmaakt. Een sterke EB vraagt namelijk dat de realiteit ook écht overeenkomt met hoe je dit naar buiten communiceert. Je nieuwe medewerker prikt er namelijk snel doorheen als de door jou geschetste verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Wat vervolgens vaak wordt beloond met een vertrek.
Het boeien en binden van medewerkers is dus belangrijker dan ooit. Weet wat er speelt op de werkvloer.
Door een open en veilige werkcultuur te creëren en proactief te reageren op signalen sluit je namelijk de achterdeur.
Een goed vitaliteitsgesprek voeren?
Ontvang vijf werkdagen een tip om te beluisteren:
- Waar mag je wel en niet naar vragen?
- Doelen en integriteit
- Vragen stellen
- Omgaan met emoties
- Competentie: waardering & respect
Je ontvangt de eerste tip direct na inschrijven!
Bronnen:
- Porkodi, S. & Jahan, U. (2022). The role of employer branding in employee engagement and employee satisfaction via organization commitment: a case study from the banking sector. Advances and applications in mathematical sciences, 21, 4493-4514.
- Feeling Good. Working Better. Pagina 1 van 0. (z.d.). Nolost. Geraadpleegd op 20 september 2022, van https://nolost.nl/2021/04/feeling-good-working-better/