Werkplezier: het medicijn voor de zorg
Medewerkers in de zorg spelen een cruciale rol in het welzijn van anderen. Tegelijkertijd worden zij dagelijks geconfronteerd met uitdagingen en complexe situaties. Dat heeft impact op hun éigen welzijn. Door ervoor te zorgen dat zij voldoende werkplezier ervaren, zijn zij in staat optimale zorg aan hun cliënten en patiënten te leveren. Hoe pak je dat aan? Je leest het in deze blog.
Wanneer ik vrienden of familie vraag hoe zij zorgen voor plezier in hun werk blijft het vaak even stil. We weten wel hoe we plezier maken in onze vrije tijd, maar werkplezier blijkt een onderwerp waar we minder aandacht voor hebben. Dit terwijl het juist een belangrijke factor is voor de prestaties van medewerkers, en daarmee ook op het succes van de organisatie. Helemaal in de wereld van de gezondheidszorg. Aan de slag dus!
Het belang van werkplezier
Werkplezier is een essentieel onderdeel om je medewerkers bevlogen en betrokken te houden. Het draagt bij aan gemotiveerde werknemers, hogere productiviteit, betere prestaties, meer onderlinge samenwerking en vermindering van verzuim en verloop.
Werknemers die plezier hebben in hun werk zijn over het algemeen energieker, veerkrachtiger en minder vatbaar voor burn-out.
Dit is nog maar een kleine greep uit de voordelen.
Werkplezier in de zorg
Het zal geen verrassing zijn als ik zeg dat de zorg voor grote uitdagingen staat. Een groeiend tekort aan zorgmedewerkers en de stijgende vraag naar zorg door demografisch ontwikkelingen zijn daarin belangrijke onderwerpen. Maar ook de ervaren werkdruk, regeldruk en bureaucratie zorgen hiervoor.
De aard van het werk in de zorg kan fysiek en emotioneel veeleisend zijn. Daarbij hebben zorgmedewerkers een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en gaan zij vaak over hun eigen grenzen heen zodat ze goede zorg kunnen leveren aan hun patiënten. Hét recept voor werkstress, frustraties, en op lange termijn verminderde vitaliteit en inzetbaarheid.
Hoe kun je werkplezier stimuleren?
Al eerder gaven we 7 tips voor het verhogen van werkplezier binnen jouw bedrijf. Onderstaand vul ik deze aan met 3 extra tips:
- Creëer een veilige en positieve werksfeer. Een omgeving waar medewerkers zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn en zich gewaardeerd voelen. Zorg voor open communicatie en organiseer regelmatig activiteiten gericht op binding met collega’s en het team.
- Ruimte voor eigen inbreng en uitvoering van werkzaamheden. Geef je medewerkers zoveel mogelijk ruimte om hun werk op hun eigen manier te organiseren en uit te voeren. Dit vergroot het gevoel van controle en verantwoordelijkheid, wat bijdraagt aan werkplezier. Misschien word je nog verrast door efficiëntere of kwalitatief betere werkwijzen.
- Zorg voor voldoende erkenning en waardering. Toon regelmatig waardering voor het werk van je medewerkers. Maar ook: zorg ervoor dat je luistert naar feedback die je van ze ontvangt. Het betrekken van medewerkers bij besluitvormingsprocessen draagt bij aan een gevoel van betrokkenheid.
Dinsdag 30 januari 2024 is de dag van het Werkplezier in de Zorg. De dag om aandacht te genereren voor het belang van werkplezier in de zorg. Een goed moment dus om het gesprek aan te gaan en aan de slag te gaan met werkplezier. Ik hoop dat ik je met deze blog heb geïnspireerd.