Vind snel de info waar jij naar op zoek bent:
Ins en outs van hybride werken >>
Hybride werken binnen jouw organisatie >>
Vitaal thuiswerken >>
Hybride werken vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen van medewerkers. Dit heeft op iedereen een andere invloed. Ontdek op deze pagina hoe je hybride werken goed inricht binnen jouw bedrijf en hoe je de vitaliteit van medewerkers op peil houdt.
Vind snel de info waar jij naar op zoek bent:
Ins en outs van hybride werken >>
Hybride werken binnen jouw organisatie >>
Vitaal thuiswerken >>
Door de coronacrisis werkte een groot deel van Nederland thuis. Organisaties zien hiervan de voordelen. Het gevolg? We werken vanuit huis, op kantoor, op een openbare werkplek of in het openbaar vervoer. Het wisselen tussen plaats en tijd noemen we hybride werken.
Over het algemeen zien medewerkers meer voordelen dan nadelen van thuiswerken (van Veldhoven, 2020). Zo ervaren medewerkers meer flexibiliteit, zorgt de verminderde reistijd voor meer vrije tijd en is werk hierdoor makkelijker met privéverplichtingen te combineren.
Hybride werken brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo is het voor leidinggevenden en HR managers lastiger om de vinger aan de pols te houden bij hun medewerkers. Zij zijn minder op de hoogte van belangrijke life-events. Het voorkomen van verzuim wordt hierdoor moeilijker.
Medewerkers worden getest op hun veerkracht. Ineens moeten zij zélf een dagindeling maken, lopen werk- en privé een stuk meer in elkaar over en hebben zij vaak een minder goede werkplek.
Sinds de coronapandemie in 2020 is het hybride werken flink gestegen: van 37% in 2019 naar 47% in 2020. De jaren daarna is het hybride werken iets afgenomen, maar nog steeds hoger dan voor de pandemie: 45%.
Een gedegen plan rondom hybride werken is noodzakelijk om dit tot een succes te maken. Geef je medewerkers de ruimte om daar te werken, waar zij het beste resultaat kunnen halen. Bij hybride werken is het nodig om te sturen op resultaat in plaats van op aanwezigheid. Dat vraagt echter ook iets van de aansturing van de organisatie. Denk aan het introduceren van kortere en effectievere overlegvormen om te toetsen hoe het met iedereen gaat, waar iedereen mee bezig is, of er ondersteuning nodig is en hoe het staat met de belangrijkste KPI’s van het team en de organisatie.
Een werkgever heeft een zorgplicht. Dat houdt in dat er zowel thuis als op kantoor goede en veilige arbeidsomstandigheden moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan een ergonomische werkplek, maar ook aan het actief delen hoe een medewerker gezond en veilig kan werken.
Een medewerker mag alleen thuiswerken als de aard van het werk dat toelaat. Als er in het contract of cao niets wordt genoemd over thuiswerken, kan een medewerker een verzoek voor thuiswerken indienen bij zijn werkgever. Daarbij gelden een aantal voorwaarden:
Als een medewerker niet op kantoor wil werken, is het allereerst belangrijk om hierover in gesprek te gaan. Waarom wil de medewerker niet op kantoor werken? Kun je hier iets aan doen? Het kan zijn dat in het contract is vastgelegd dat de medewerker op kantoor moet werken of dat dit noodzakelijk is vanwege de aard van het werk. Probeer dan samen naar een oplossing te zoeken. Denk aan hybride opties of andere manieren om de medewerker tegemoet te komen.
Als een medewerker echt niet op kantoor wil werken, kan hij zich beroepen op de Wet flexibel werken. Zij dienen dan een verzoek in om hun werkplek aan te passen. Als werkgever ben je verplicht om dit serieus te overwegen en erop te reageren. Afwijzen kan, met goede redenen.
Voorkom verzuim bij hybride werken met deskundig advies.
Om vitaal te blijven is het belangrijk om de psychologische basisbehoeften – autonomie, binding en competentie – te bevredigen. Over het algemeen leidt thuiswerken tot minder binding. Hybride werken, dus het kiezen waar je werkt, kan de autonomie verhogen.
Daarnaast is het belangrijk de fysieke basisbehoeften – slaap, natuur, bewegen en ademen – te bevredigen. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een fijne avond routine voor het slapen gaan, wat planten op je werkplek, een wandeling in de natuur en even stilstaan bij je ademhaling.
Een afname van binding is een risico bij werken op afstand. Denk hier dus een strategie voor uit. Bijvoorbeeld door een vaste dag in de maand of week op kantoor te werken of regelmatig andere activiteiten te plannen. Instrueer leidinggevenden om regelmatig te vragen hoe het met hun medewerkers gaat. Door teamdoelen te stellen neemt het gevoel van verbinding toe.
De balans tussen werk en privé kan vervagen bij medewerkers die thuiswerken. Toch is het heel belangrijk om deze grens te bewaken. Als werkgever kun je medewerkers adviezen meegeven over hoe zij dit kunnen doen. Bijvoorbeeld door een werkplek te maken die alleen voor werk wordt gebruikt, niet achter de laptop te lunchen en ‘s avonds niet meer te werken.
Hybride werken vraagt andere dingen van leidinggevenden. De leidinggevende moet vertrouwen hebben in zijn medewerkers en de medewerkers in hun eigen autonomie.
Tips voor leidinggevenden:
In het arbeidsomstandighedenbesluit staat dat de werkgever een werkplek ter beschikking moet stellen bij plaatsonafhankelijke arbeid, zoals thuiswerken. “Tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd worden werkplekken ingericht volgens de ergonomische beginselen.” Dit geldt voor zowel de werkplek op kantoor als de thuiswerkplek. Een werkgever moet ook voorlichting geven over de risico’s van thuiswerken.
Voorkom verzuim bij hybride werken met deskundig advies.