Offerte aanvragen link
Menu link link
Portretfoto van consultant Guus Heuvelink.
Guus Heuvelink 28 januari, 2021

Show me the money [een businesscase voor preventie]

Bij de combinatie vitaliteit en geld denken managers waarschijnlijk veel vaker aan kosten dan aan baten. Immers, wanneer de vitaliteit van hun medewerkers onvoldoende is zijn zij degene die ‘moeten’ investeren om dit te verbeteren. Maar hoe laat je hen nu zien dat dit geen weggegooid geld is? En hoe maak je nu die businesscase waardoor jij je collega’s overtuigt om met vitaliteit aan de slag te gaan? Lees verder voor antwoord op deze vragen.

Vitaliteit, daar zit potentie in!

In deze blog neem ik je mee in hoe je kunt inschatten wat de baten zijn van investeren in vitaliteit. Zo kun jij beter voorbereid in gesprek gaan met het management. Want hoe fijn is het als jij straks bijvoorbeeld kunt zeggen: “Onze medewerkers ervaren weinig autonomie, wanneer wij dit aanpakken kunnen we jaarlijks tot wel 4 ton winnen”. Dit wil toch iedereen? Dus laten we gauw beginnen!

 

4 basisvoorwaarden

Dadelijk doorlopen we de vier stappen die jou helpen om een businesscase te ontwikkelen. Maar voor je die stappen kunt zetten doen we eerst een check of je aan 4 basisvoorwaarden voldoet. Voldoe je hier nog niet aan? Ga hier dan eerst mee aan de slag. Dit kost je eenmalig extra tijd, maar je profiteert hier jaren lang van.

 

Voorwaarde 1: Staat je organisatie achter deze stelling?

“Verzuimende medewerkers kosten je organisatie geld en productieve medewerkers leiden tot meer omzet”.

Heerst deze overtuiging niet binnen jouw organisatie? Dan is het niet mogelijk om de businesscase inzichtelijk te maken.

 

Voorwaarde 2: Inzicht in de huidige situatie

Je organisatie heeft inzicht in de huidige stand van zaken rondom vitaliteit. Concreet betekent dit inzicht in de vitaliteit, productiviteit en het verzuim. Nog beter zou het zijn als je ook inzicht hebt in zaken als werktempo, autonomie en de verhouding met de leidinggevende. Wellicht heb je deze informatie verkregen via interviews, maar voor het maken van een businesscase adviseer ik altijd om gebruik te maken van gevalideerde vragenlijsten. Dit leidt namelijk tot een betrouwbare businesscase. Heb je deze inzichten nog niet? Ga eens in gesprek met professoren en/of onderzoekers. In mijn ervaring helpen zij je graag verder met dit soort vragen. Ook kun je zelf opzoek gaan naar artikelen op bijvoorbeeld www.researchgate.nl.

 

Voorwaarde 3: Inzicht in de verschillende categorieën

Je hebt inzicht in de verschillende categorieën van de variabelen. Kortom, wanneer is bijvoorbeeld de autonomie laag, gemiddeld, optimaal en/of hoog? Heb je dit nog niet, dan betekent dit wederom weer een duik in de literatuur. Heb je hier geen tijd voor, ga weer in gesprek met onderzoekers/professoren, want die helpen je graag op weg.

 

Voorwaarde 4: Inzicht in de onderlinge relaties

Je hebt inzicht in de relaties tussen deze factoren. Wat is bijvoorbeeld de relatie tussen lage autonomie in het werk en ziekteverzuim? En zijn medewerkers binnen jouw organisatie werkelijk productiever als ze een goede verhouding met de leidinggevende ervaren? Nog geen inzicht? Deze relaties zijn o.a. te berekenen met Excel en SPSS. Bij voorkeur zou ik kiezen voor het doen van een regressieanalyse om deze informatie te achterhalen.

Hopelijk voldoe je aan bovenstaande voorwaarden, want dan kun je aan de slag met het maken van deze businesscase. Zo niet, geen paniek. Kijk dan vooral nog onderstaande video die inzicht geeft in hoe je de potentiële baten in kaart brengt. Deze overtuigt je wellicht om ook met bovenstaande punten aan de slag te gaan.

 

In 4 stappen naar een businesscase

In onderstaande video neem ik je stap voor stap mee in het ontwikkelen van je businesscase.

Investeren

Dan nu het leukste: waarin te investeren? Behalve het berekenen van de potentiële baten is het natuurlijk ook belangrijk om de potentie om te zetten naar werkelijke verdiensten voor de organisatie. Dus we moeten aan de slag! Hoe? Hierin neem ik je mee in de volgende blogs en zoals Stephen Covey wijs benoemt: “The key is in not spending time, but in investing it”.

Verwant artikel

Schatzoeken in HR-land (de vitaliteitsparadoxen)

Vitaler personeel? Ontvang eens per kwartaal de laatste inzichten in onze gratis nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrief link
Werknemer
background
top