Van inzicht naar impact met het Adaptics Interventieportaal
Van inzicht naar impact. Dat is wat wij, maar ook onze klanten steeds meer willen realiseren. Klanten zijn op zoek naar een concrete oplossing voor hun vitaliteitsvraagstukken én willen medewerkers daadwerkelijk aanzetten tot actie. Wat kunnen zij precies doen om dit te realiseren? Vanuit deze vraag is het Adaptics Interventieportaal ontstaan: een online portaal met alle relevante vitaliteitsinterventies op één plek. In de vorm van gepersonaliseerd aanbod of als marktplaats. Daan de Boer (directeur) en Eileen van de Pol (adviseur) nemen je mee in deze dienst.
Alle relevante vitaliteitsinterventies op één plek
‘In het Adaptics Interventieportaal vind je op één plek alle oplossingen op het gebied van vitaliteit en inzetbaarheid. Medewerkers kunnen de gewenste interventie(s) direct aanvragen, bijvoorbeeld via hun Duurzame Inzetbaarheidsbudget. Dit helpt medewerkers om gemakkelijk met hun inzetbaarheid en vitaliteit aan de slag te gaan. In het Interventieportaal vind je een breed aanbod van effectieve interventies van verschillende partijen in Nederland. Zo zijn wij in staat verschillende interventies te bieden binnen de thema’s vitaliteit, wendbaarheid, fysieke klachten, stress, leefstijl, leiderschap, werkgeluk, onregelmatigheid, hybride werken en werkvermogen. Daarnaast is het Interventieportaal uit te breiden met het al bestaande interventieaanbod van de klant.’, vertelt Eileen.
De juiste interventie op het juiste moment
‘Binnen veel organisaties heerst op het gebied van vitaliteit en preventie een mismatch tussen organisatie en medewerkers’, vertelt Daan. ‘Bedrijven vinden dat ze al heel veel aanbieden, maar medewerkers weten niet waar ze dit aanbod kunnen vinden, als zij überhaupt al weten dát het er is. Ook maken leidinggevenden er geen gebruik van omdat ze niet weten wanneer ze aangeboden interventies in moeten zetten. Deze mismatch ga je tegen met het Interventieportaal. Daarmee bieden wij, naast onze marktplaats, namelijk ook de unieke mogelijkheid om medewerkers de juiste interventie aan te bieden op het juiste moment. Dit doen we door eerst te scannen en dan te interveniëren. Gebaseerd op de resultaten van een laagdrempelig vitaliteitsonderzoek krijgt de medewerker interventies aangeboden die aansluiten bij de eigen aandachtspunten. Interventies die ook écht helpen mensen duurzaam inzetbaarder te maken.’
'Organisaties hoeven zelf niet meer te zoeken naar de beste interventies. Dit hebben wij al voor hen gedaan.'
Met zorg samengesteld interventieaanbod
Het interventieaanbod is met zorg samengesteld. ‘Naast eigen interventies bieden we juist ook interventies van externe partijen.’, aldus Eileen. ‘Om te beslissen welke interventies we aan wilden bieden keken we naar vitaliteitsvraagstukken van onze klanten die wij blootleggen: rondom welke thema’s willen we interventies aanbieden? Daarnaast hanteerden we randvoorwaarden als een landelijke dekking en de optie voor een online versie van de interventie.’ Daan: ‘De afgelopen jaren werden we door veel organisaties benaderd met het verzoek tot een samenwerking. Hierdoor hadden we al aardig wat connecties. Natuurlijk hebben we kritisch gekeken naar de kwaliteit van de aanbieders. Wat vinden zij belangrijk? Meten zij het effect van hun interventies? Hoe staan ze bekend in de markt? Zo ontzorgen we organisaties. Zij hoeven zelf niet meer te zoeken naar de beste interventies met meetbaar resultaat. Dit onderzoek hebben wij al voor hen gedaan.’
Behoefte aan concreter advies
Wij hoorden verschillende geluiden vanuit onze klanten en de markt die hebben geleid tot de ontwikkeling van het Interventieportaal. ‘De eerste aanleiding ontstond vanuit de behoefte van onze klanten om concreet advies te krijgen en vanuit onze eigen behoefte om impact te realiseren bij klanten. We gaven al advies rondom resultaten uit vitaliteitsonderzoek, maar deze gaven nog onvoldoende richting aan wát een klant precies kan doen. Hierin wilden wij onze klanten graag ontzorgen. We onderzochten wat wij zelf aan opvolging konden bieden en waarvoor we expertise van externe partijen aan wilden haken.’, vertelt Daan.
Medewerkers binden, boeien en behouden
‘Ook een belangrijk punt is de huidige krapte op de arbeidsmarkt’, vertelt Eileen. ‘Deze zorgt ervoor dat organisaties zich steeds meer moeten onderscheiden van hun concurrenten. Wat maakt jou een goede werkgever? Oog hebben voor inzetbaarheid en ontwikkeling van medewerkers zijn hierin erg belangrijk. Vooral voor het aantrekken van de generatie die nu de arbeidsmarkt op komt. Voor hen is een focus op ontwikkeling, vitaliteit en werk-privébalans namelijk heel belangrijk. Maar ook het vasthouden van je huidige medewerkers is van belang. Je wilt dat zij optimaal inzetbaar zijn, het naar hun zin hebben en zich voor langere tijd aan jouw organisatie binden. Aandacht voor de vitaliteit van werknemers maakt jou als organisatie een stuk interessanter.’
Inzetten DI-budget door medewerkers
‘Het laatste punt dat heeft bijgedragen aan het ontstaan van het Interventieportaal is het DI-budget.’, vertelt Daan. ‘Inmiddels is in veel CAO’s opgenomen dat organisaties medewerkers een budget moeten aanbieden voor ontwikkeling en vitaliteit. Echter horen wij vaak van klanten dat deze budgetten niet gebruikt worden. Dit is natuurlijk zonde, want een juiste inzet van dit DI-budget draagt bij aan de verbeterde inzetbaarheid van mensen. Met het Interventieportaal maken we het makkelijker voor medewerkers om hun budget gericht in te zetten, door het tonen van een gepersonaliseerd interventieaanbod.’
Meer weten over het Interventieportaal?