Thuiswerken: hoe blijf je samen vitaal?
Thuiswerken, volledig of hybride. Voor veel organisaties is het niet meer weg te denken. Maar hoe zorg je als organisatie nu dat je medewerkers vitaal blijven? Hoe vang je signalen op als het niet zo goed met ze gaat? Plus, hoe houd je als leidinggevende verbinding met je team?
Effect van thuiswerken op productiviteit en vitaliteit
Zorgt (deels) thuiswerken nu voor meer productiviteit of juist niet? En draagt het bij aan vitale medewerkers of voelen ze zich juist minder vitaal? Die vraag krijgen mijn collega’s en ik regelmatig. De antwoorden ‘ja’ en ‘nee’ zijn allebei waar. De een ervaart door thuiswerken minder werkdruk en een betere werk- en privébalans. De ander ervaart juist een negatieve werkbeleving (van Veldhoven & van Gelder, 2020).
Het gaat om de balans en de onderlinge afspraken. En die zijn voor iedere organisatie anders. De afgelopen jaren horen we veel managers en medewerkers zeggen dat ze veel productiever werken en meer voor elkaar krijgen in kortere tijd. Tegelijkertijd geven mensen aan dat ze sociaal contact missen en juist de praatjes bij de koffieautomaat zo welkom zijn. Omdat je dan even kunt afschakelen én juist dingen meekrijgt die via Teams of Zoom niet lukken. Wanneer dat er niet is, kun je je minder vitaal voelen. Kortom: verbinding met en tussen medewerkers is belangrijk én dat er de ruimte is voor een goede balans tussen werk en privé. Over dat laatste sprak ik deze week nog een medewerker die ik coach: door het vele thuiswerken zat hij letterlijk de hele tijd in zijn werk.
Vitaal thuiswerken kun je leren
Maar wat is dat nou eigenlijk, vitaal thuiswerken? Wij kijken naar vitaliteit als de energie, motivatie en veerkracht waarmee iemand in het leven staat en het vermogen om je fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel te ontwikkelen. Laten we het eens concreet maken. Een vitale thuiswerker heeft:
- energie om te doen wat hij/zij graag zou willen doen;
- motivatie en duidelijke doelen waaraan hij die energie wil besteden;
- veerkracht om met tegenslagen en uitdagingen om te gaan.
Zo weet je wat er speelt en blijf je verbonden
Vitaliteit zien wij als een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en waar je zelf regie over hebt. Als organisatie kun je daarin veel voor je medewerkers betekenen. Maar hoe dan? Hoe houd je verbinding met medewerkers en hoe geef je ze de middelen en ruimte voor balans?
1. Inzicht: thermometer
Weet je eigenlijk hoe het met je medewerkers gaat? Om te bepalen aan welke knoppen je als organisatie kunt draaien, is het van belang dat je wéét hoe je mensen erbij zitten. Meten is weten in dit geval. Introduceer daarom kort-cyclisch meten. Sinds corona vragen veel organisaties per kwartaal of half jaar aan medewerkers hoe het met ze gaat via een thuiswerk-thermometer. Laat medewerkers een korte vragenlijst invullen (5 tot 15 vragen) over hun vitaliteit. Op basis daarvan kun je de zeilen bijzetten als dat nodig is. Zo heb jij niet alleen inzicht in de gezondheid en vitaliteit van medewerkers, maar kun je ook trends en onderliggende verbanden herkennen.
2. Afspraken en doelen per team
Gezamenlijke doelen en duidelijkheid van rollen geven rust. Laat leidinggevenden doelen stellen die het team verbinden. Maak deze doelen zichtbaar voor iedereen. Waar gaan we voor? Waarvoor is ons team verantwoordelijk? Maak afspraken met elkaar: hoe werken wij samen? Wanneer zijn we wel en niet bereikbaar? En hoe helpen we elkaar om ons hieraan te houden? Plan bijvoorbeeld standaard wat kortere overleggen, zodat even koffie halen en de benen strekken mogelijk blijft. Het ‘gevaar’ van thuiswerken kan namelijk zijn dat je anders nooit afschakelt.
3. Leiderschap en voorbeeldgedrag
Ook directie en leidinggevenden hebben een belangrijke rol in het behouden van binding en betrokkenheid met medewerkers. Vooral met het gedrag dat zij zelf vertonen. Wil je je medewerkers ondersteunen om na en tijdens de thuiswerkdag voldoende op de laden? Geef dan het goede voorbeeld! Klinkt als een open deur, maar de praktijk wijst uit dat dit best lastig is. Neem als management daarom ook pauzes, stimuleer je medewerkers om tijdens hun werkdag te bewegen. En hebben jullie afspraken over wanneer je niet meer bereikbaar hoeft te zijn? Houd je daar zelf ook aan. Dat maakt het een stuk makkelijker om samen vitaal te worden en blijven.
Ondersteun leidinggevenden met Vitaal Leiderschap
Een grote rol ligt dus bij de leidinggevenden. Hoe kun je hen ondersteunen bij het betrokken blijven bij hun medewerkers? Dit kan met het programma Vitaal Leiderschap van Adaptics. Dit programma helpt leidinggevenden niet alleen om de vitaliteit van medewerkers te prikkelen, maar ook om zélf vitaler in het leven te staan. De reeks bestaat drie trainingsdagen in de periode van 3 maanden. Tussen de groepssessies door krijgen alle managers 3 persoonlijke sessies met een coach. Meer weten? Kijk dan bij Vitaal Leiderschap op onze website.
Tot slot nog een paar tips:
- Wees persoonlijk. Neem als leidinggevende écht de tijd om in gesprek te gaan met je medewerkers. Vraag door hoe het met hen gaat. Het helpt om zelf open te vertellen hoe het met jou gaat.
- Maak het leuk! De meeste mensen genieten van sociaal contact, maar toch ontstaat er tijdens online communicatie al snel het gevoel dat je zo snel mogelijk weg wil. Hoe maak je het dan wél leuk? Beweeg samen, zet wat muziek op of doe je teamoverleg per telefoon al wandelend. Dat zorgt voor een frisser hoofd, meer creativiteit en alertheid.
- Deel je successen en geef complimenten.