Plan gratis adviescall link
Menu link link
Een portretfoto van adviseur Joske Duifhuizen.
Joske Duifhuizen 19 juni, 2020

Column: waarom medewerkers geen gebruik maken van de HR-faciliteiten

En welke simpele stap meer kans geeft op succes…

Sommige medewerkers hebben het goed. Een stevig persoonlijk budget om te werken aan vitaliteit, inzetbaarheid, de ontwikkeling van ‘de spirituele ik’, or whatsoever. Een lijst van wellbeingfaciliteiten waar je U tegen zegt. Een rijk gevuld interventieportaal. Coaches 24/7 op afroep.

De minder bedeelden onder ons zullen de werkdagen van deze geluksvogels zien als een compleet verzorgde dag naar de gym annex spa, mét open smoothiebar en persoonlijke masseur die ieder pijnlijk spiertje stante pede wegmasseert.

Sommige medewerkers hebben het heel goed.

Slim zijn hun werkgevers, want uit onderzoek blijkt dat de inzet van specifieke interventies daadwerkelijk wat kunnen betekenen in verbeteren van betrokkenheid, gezondheidsbevordering en leiderschapsontwikkeling (Knight, Patterson & Dawson 2019). Het is dus áltijd een goed idee om te investeren in interventies en faciliteiten. Bevlogenheid, vitaliteit en werkvermogen worden gelukkig voor steeds meer organisaties belangrijke KPI’s. Steek hier nou je geld maar in; dan komt de rest vanzelf.

Was het maar zo simpel.

Want óf je hebt als organisatie niet de luxepositie om grote bergen budgetten vrij te maken – de ROI van dit soort trajecten is immers niet heel gemakkelijk te berekenen – óf het met veel bombarie gelanceerde Power Up Your Vitality-programma sterft een stille dood. Of blijft niet bijster springlevend overeind, omdat het trekken-sleuren-duwen blijft om Luie Louis van Administratie aan het bewegen te krijgen.

Misschien wil Luie Louis van Administratie wel helemaal niet naar de sportschool.

Met het Power Up Your Vitality-programma kan namelijk behoorlijk wat mis zijn in de ogen van Louis en zijn collega’s, waardoor ze het niet gebruiken. Het bekt niet lekker (“veel te Engels, zeker door die lui van het hoofdkantoor bedacht”), in de communicatie staan gelikte Amerikaanse fotomodellen waar niemand zich mee kan identificeren en/of het aanbod in het programma sluit nét niet goed aan (het abonnement van de sportschool wordt bijvoorbeeld vergoed, maar de dichtstbijzijnde sportschool die mee doet ligt op 25 kilometer van het woonadres van Louis) (waargebeurd!).

Wie staan er aan de basis van het ontwikkelen van je vitaliteitsprogramma? Juist. Medewerkers! Het is voor hen. Zij ‘moeten’ het gaan gebruiken. Organisaties als Starbucks en Uber zijn groot geworden doordat ze met en vanuit die mensgerichte bril aan de slag gegaan zijn. Waar ligt de behoefte van de (potentiele) klant? Hoe spelen we daar met ons product of onze dienstverlening op in? Wat is onze oplossing voor hun pijn?

Het is begrijpelijk dat de eindgebruikers van vitaliteitsprogramma’s (de medewerkers) niet altijd, of niet heel intensief, worden betrokken in de totstandkoming ervan. Het is immers niet de taak of hun verantwoordelijkheid waar ze voor betaald krijgen. Dat het aanjagen, de contouren, de planning, de details en het succes belegd is bij HR, de vitaliteitsmanager of chief happiness officer, is een hele logische. Maar door medewerkers in de ontwikkeling te betrekken, vergroot je de kans op succes en heb je ook nog bijvangst: draagvlak. ‘Van de medewerker, voor de medewerker’. Dan kan het alsnog een Power Up Your Vitality-programma worden, maar dan getoetst bij en net wat beter aansluitend op de behoefte van de medewerker.

Hoe? Het is niet heel ingewikkeld. En het hoeft ook niet heel veel tijd en (dus) geld te kosten. Waar ik blij van word, is vanuit mijn rol als adviseur bij Adaptics, organisaties begeleiden in dit vraagstuk. Van korte sessies tot volledige design sprint; het levert altijd meer inzichten op dan je had. In mijn volgende blog neem ik je graag mee in de concrete stappen die je kunt zetten. Gebaseerd op Design Thinking. Denk bijvoorbeeld aan een workshop of sessie waarmee we aan de slag gaan met kwalitatief verkregen inzichten: stap in de schoenen van de medewerker. Hoe kijkt hij of zij tegen het onderwerp aan? Welke aannames krijgen we bevestigd of worden juist ontkracht?

Wil je eens sparren over deze aanpak? Je mag me altijd bellen of mailen. Of mag ik jou eens bevragen over dit onderwerp? Ook dan hoor ik graag van je. Ieder inkijkje die ik dan weer krijg in de hoofden van míjn klanten, is ontzettend waardevol.

Joske Duifhuizen
06 – 151 26 124
jduifhuizen@adaptics.nl

Andere interessante artikelen.

Vitaler personeel? Ontvang eens per kwartaal de laatste inzichten in onze gratis nieuwsbrief.

Inschrijven nieuwsbrieflink
Werknemer
background
top