Inschrijven nieuwsbrief
[sibwp_form id=15]
Overspannen, burn-out of een depressie: het aantal medewerkers dat langdurig verzuimt door deze klachten nam de afgelopen jaren flink toe. En het herkennen hiervan is niet altijd even makkelijk. Overspannenheid bijvoorbeeld: weet jij wat dit precies is? Komt dit door werk? En wat is jouw rol als werkgever of leidinggevende? Ik vertel het je in deze blog.
Wanneer mensen te lang onder spanning staan kan dit leiden tot klachten. Ze krijgen bijvoorbeeld last van slecht slapen, piekeren en worden sneller boos. Vaak hebben ze geen overzicht meer en het gevoel grip op de situatie te verliezen. Iemand kan dan overspannen raken. Overspannenheid is meestal werkgerelateerd.
Op het eerste gezicht lijken de symptomen van overspannenheid en burn-out veel op elkaar. Toch zijn er twee grote verschillen:
Om te achterhalen of iemand overspannen is of met een burn-out te maken heeft, kun je de volgende vraag stellen. Stel: je vertrekt morgen op vakantie naar een prachtig hotel in een zonnig land met alles erop en eraan. Je werk is goed overgedragen en thuis is alles geregeld. Heb je daar dan zin in? Bij overspannenheid is het antwoord waarschijnlijk ‘ja’, bij burn-out/depressie waarschijnlijk ‘nee’.
Zoals gezegd verminderen bij overspannenheid de klachten buiten het werk om. Maar bij een burn-out of depressie knap je van een vakantie niet op. Je wil dan helemaal niets en soms is het al te veel gevraagd om uit bed te komen.
Symptomen van overspannenheid zijn:
Overspannenheid voelt vaak minder fysiek en meer mentaal. Zodra men uit de (werk-)situatie is, ervaart men al snel weer het plezier en de motivatie zoals gewoonlijk
Is iemand overspannen? Dan komt dit vrijwel altijd alleen door werkomstandigheden. Op het werk doen zich dan meestal de volgende zaken voor:
Daarbij kan iemand ook ervaren:
Het begint zoals altijd bij signaleren: hoe gaat het met mijn medewerkers? Hier ligt een rol voor leidinggevenden. Kunnen medewerkers eerlijk zijn over hun antwoord op deze vraag? Is de bedrijfscultuur zo dat medewerkers zich vrij voelen eerlijk te zijn over deze vraag? Wat als de leidinggevende zelf de oorzaak is van de te hoge werkdruk? Kan iemand dat veilig aangeven? En als zij aangeven dat de werkdruk te hoog ligt, of dat ze bijvoorbeeld te vaak aanwezig moeten zijn bij vergaderingen waar ze het nut niet van inzien, wat wordt er dan met die feedback gedaan? Wordt er door de leidinggevende ook goed geluisterd
Vervolgens is het belangrijk om goed op te letten of de verwachtingen duidelijk en realistisch (SMART) zijn. Een mens is geen machine. Een mens heeft pauzes nodig, hersteltijd van inspannende taken en tijd om te verbinden met collega’s. Geen rekening houden met deze ‘overhead’-tijd, leidt tot verlies van overzicht en controle. Bovendien heeft ieder mens de ruimte nodig om fouten te kunnen maken. Hoe word in jouw bedrijf gereageerd op gemaakte fouten?
Doe je als werkgever wat je kunt en leggen medewerkers vooral zichzelf structureel een te hoge lat op? Dan is het belangrijk om hen te helpen omgaan met druk, leren ‘nee’ zeggen, maar ook leren presteren onder werkdruk en werkstress.
Een vitaliteitscoach kan medewerkers (en leidinggevenden) vaardigheden aanleren die nodig zijn om: