Vitaal Leiderschap: luisteren in plaats van oplossen
‘Hoe gaat het met je?’ ‘Ja, goed’. Herken je dat? Dat je de vraag stelt en eigenlijk geen tijd en aandacht hebt om naar het antwoord te luisteren? Je vraagt het met de verwachting (en hoop) dat er een ‘ja goed’ terugkomt. Veel leidinggevenden zijn bang om een medewerker te vragen hoe het écht gaat. Want wat nou als ze zeggen ‘eigenlijk niet zo goed’, of nog erger ‘slecht’. Wat doe je dan? In deze blog leg ik je uit hoe je hier als vitale leider mee omgaat.
De reden dat veel leidinggevenden niet durven te vragen hoe het met iemand gaat, is dat ze direct het gevoel hebben dat ze het ‘probleem’ van de medewerker op moeten lossen. Ze voelen direct de spreekwoordelijke aap op hun schouders zitten en voelen zich verantwoordelijk voor het verbeteren van de situatie. Dat is niet wat je als leidinggevende (of als HR-adviseur) hoeft te doen. Sterker nog, medewerkers zitten vaak helemaal niet te wachten op jouw advies. Ze willen hun verhaal kwijt. Ze zoeken een luisterend oor.
Empathisch luisteren
Wat is dan wel jou rol als leidinggevende of HR-adviseur? Luisteren.
Oh. Echt? Alleen luisteren? Ja, maar dan ook écht luisteren. Met oprechte interesse en aandacht. In mooie woorden noemen we dat ook wel “empathisch luisteren”. Dit geldt uiteraard niet alleen voor een vitaliteitsgesprek met je medewerkers. Dit begint bij je wekelijkse meetings met je medewerkers. In plaats van alleen over de inhoud van het werk te praten, kun je hier ook aandacht besteden aan vitaliteitsvragen. Vraag bijvoorbeeld waar de medewerker energie van heeft gekregen afgelopen week. En wat kost hem juist veel energie?
Van hulpverlener naar eigen regie
In plaats van dit zelf in te vullen en op te lossen, is het de kunst om je medewerkers te inspireren om hier zelf eigenaarschap over te pakken. In plaats van “hulpverlener” spelen, is de focus op luisteren wat iemand nodig heeft om zich autonoom en zinvol te voelen in zijn werk. Wat hierin helpt is om zelf het voorbeeld te geven. Deel met je medewerkers waar jij energie van krijgt en hoe jij voelt dat je een bijdrage levert. Wat doe jij om jezelf vitaal te houden? Welke acties onderneem je zelf als je merkt dat je energieniveau afneemt? Om vitaliteit met je medewerkers te bespreken is het essentieel dat je zelf verantwoordelijkheid neemt over jouw vitaliteit. Zo kun je hen ook inspireren om hier zelf de regie in te pakken.
Toon waardering
Los van de vraag stellen is het belangrijk om voldoende stil te staan bij waardering. Waar is iemand goed in? Wat is de bijdrage van hem in het team? Complimenten geven draagt bij aan de vitaliteit van medewerkers. Let op, ook hier geldt dat het oprecht moet zijn.
Makkelijker gezegd dan gedaan
Het feit dat je als leidinggevende niet verantwoordelijk bent voor hoe het met je medewerkers gaat, betekent nog niet dat je het makkelijk of leuk vindt om deze gesprekken te voeren. Het vraagt een open houding en daarmee een stukje kwetsbaarheid van jou als leidinggevende. Hoe meer jij jezelf durft te laten zien, hoe meer je terug zult krijgen van medewerkers. Durf jij je twijfels en fouten te bespreken? Dat is niet makkelijk, het vraagt moed. En waarom zou je het doen? De beloning is groot: meer verbinding met je medewerkers, meer energie én meer werkplezier, zowel voor jou als je collega’s. Daag jezelf uit, stap uit je comfort zone en start met oefenen!
Tipsheet: realiseren van veilig contact
Wil je dat medewerkers actief naar je toe komen wanneer er iets aan de hand is? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij contact met hun leidinggevende als veilig ervaren. Deze tipsheet helpt om veilig contact met medewerkers te realiseren.